Nr. 2346 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/65 din 12 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

  • 17.02.2019
  • 3880
  • 0

HOTĂRÎRE

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/65 din 12 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

 

         La 12 februarie 2019, domnul Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestație, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10AP/65, prin care solicită:

     1) admiterea acesteia;

     2) aplicarea concurentului electoral Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (în continuare – PCRM) a sancțiunilor ce se impun;

     3) obligarea PCRM să achite calendarul tipărit de SRL „Metropaș”, în tiraj de 50000 de exemplare, din fondul electoral.

 

          Conform contestației, PCRM a comandat în perioada electorală 50000 de calendare cu scop de promovare politică, pe care este inscripționat textul „660 de ani ai statalității Moldovei 2019” și tipărită poza domnitorului Ștefan cel Mare, iar pe verso simbolica și denumirea concurentului electoral în cauză.

          În motivarea contestației se invocă prevederile art. 41 din Codul electoral, care reglementează condițiile și modul de susținere financiară a campaniilor electorale.

          De asemenea, contestatarul face trimitere la pct. 1 din Regulamentul privind modalitatea plasării publicității electorale și de promovare politică pe panourile publicitate, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3328 din 28 aprilie 2015, cu modificările ulterioare, potrivit căruia afișele de promovare politică reprezintă apeluri, declarații, fotografii și alte materiale similare, imprimate sau în format electronic, utilizate de partidele sau alte organizații social-politice, blocurile electorale, candidații independenți în perioada electorală și care conțin mesaje de promovare politice, cu sau fără îndemnul expres către alegători de a-i susține în campania electorală.

          Totodată, potrivit pct. 10 din același regulament, dreptul de amplasare a publicității electorale și/sau de promovare politică contra plată se acordă partidelor politice sau altor organizații social-politice, blocurilor electorale, candidaților independenți, concurenților electorali sau participanților la referendum numai în baza achitării prealabile a plății prevăzute în acordul încheiat de agentul de publicitate cu concurentul electoral/participantul la referendum.

            Potrivit remarcii făcute de autorul contestației, calendarul/afișul este unul de promovare similară agitației electorale, în condițiile în care PCRM s-a înregistrat ulterior în calitate de concurent electoral. Cu toate acestea, calendarul nu a fost achitat din fondul electoral, nici din fondul grupurilor de inițiativă din moment ce PCRM a anunțat Comisia la data de 1 februarie 2019    despre faptul că nu a deschis un asemenea cont bancar.

 

         PCRM, prin referința depusă la Comisie pe data de 14 februarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/65/R, relevă următoarele.

         Calendare de buzunar pentru anul 2019 au fost comandate de către PCRM la tipografia „Metrompaș” prin demersul nr. 02/07-463 din 21 decembrie 2018, în conformitate cu hotărîrea Comitetului Executiv Politic al PCRM.

         Conform eșantionului prezentat la tipografie, acestea sînt de două tipuri:

    1) cu inscripția „660 de ani ai statalității Moldovei 2019”, cu poza domnitorului Ștefan cel Mare;

    2) cu insctripția „75 лет освобождения Молдовы от немецко-фашистских захватчиков и румынских оккупантов”, cu imaginea „Monumentului soldaților-eliberatori ai Chișinăului”.

          Potrivit art. 1 din Codul electoral, agitația electorală reprezintă acțiuni de pregătire și difuzare a informației, care au scopul de a-i determina pe alegători să voteze pentru unii sau pentru alți concurenți electorali.

          În acest context, partea ale cărei acțiuni se contestă menționează că respectivele calendare sînt dedicate „unor date istorice memorabile” și nu conțin mesaje electorale, respectiv nu pot fi calificate ca agitație electorală.

          Totodată, cu referire la argumentul contestatarului potrivit căruia au fost utilizate fonduri financiare și materiale nedeclarate, partea ale cărei acțiuni se contestă precizează că tirajul de 100000 de exemplare, în valoare totală de 40000 lei, a fost achitat din subvențiile primite de la bugetul de stat, prin decizia organului de conducere al PCRM, cheltuielile respective fiind reflectate în Raportul lunar privind cheltuielile partidului din subvențiile primite de la bugetul de stat pentru luna decembrie  2018 (rubrica „Cheltuieli pentru presă și materiale promoționale), prezentat de PCRM în conformitate cu prevederile Regulamentului privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015.

          Prin urmare, avînd în vedere motivele expuse în referință, partea ale cărei acțiuni se contestă solicită respingerea contestației depuse de concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”, ca fiind neîntemeiată.

 

             În urma examinării motivelor contestației prin prisma cadrului legal ce vizează domeniul finanțării campaniei electorale, a argumentelor invocate în referință, precum și a materialelor prezentate, Comisia Electorală Centrală relevă următoarele.

             Potrivit art. 71 alin. (6) din Codul electoral, contestațiile privind finanțarea campaniilor electorale în alegerile parlamentare ale concurenților electorali se adresează Comisiei Electorale Centrale. Astfel, se constată respectarea competenței la depunerea contestației, aceasta fiind pasibilă de examinare. Totodată, examinarea contestațiilor privind finanțarea campaniilor electorale ale partidelor politice nu se supune termenelor de prescripție prevăzute la art. 72 – 74 din Codul electoral.

            Prin adresa nr. 02/07-463 din 21 decembrie 2018, PCRM a solicitat tipografiei SRL „Metrompaș” tipărirea a 100000 exemplare de calendare pentru anul 2019, achitînd în acest sens suma de 40000 lei. Plata respectivă a fost efectuată în aceeași zi, fapt confirmat prin ordinul de plată nr. 670 din 21 decembrie 2018.

           Astfel, Comisia constată că PCRM a efectuat cheltuielile pentru tipărirea calendarelor anterior perioadei de depunere a documentelor pentru înregistrarea candidaților în alegerile parlamentare, care potrivit pct. 26 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor Parlamentului Republicii Moldova din 24 februarie 2019, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1898 din 5 decembrie 2018, a început la data de 26 decembrie 2018.

          În acest sens, Comisia conchide ca fiind eronat argumentul contestatarului potrivit căruia PCRM a utilizat fonduri financiare și materiale nedeclarate, susținînd că au fost încălcate prevederile art. 41 din Codul electoral, în condițiile în care la momentul înaintării solicitării de a fi tipărite calendarele pentru anul 2019, PCRM nu avea calitatea de concurent electoral.

          În context, PCRM a fost înregistrat la Comisia Electorală Centrală în calitate de concurent electoral la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, prin hotărîrea nr. 2026 din 2 ianuarie 2019.

          Mai mult, din materialele anexate la referința depusă de partea ale cărei acțiuni se contestă se atestă faptul că pentru tipărirea calendarelor cheltuielile s-au făcut din subvențiile primite de PCRM de la bugetul de stat, acestea fiind reflectate, în conformitate cu pct. 66 din Regulamentul privind finanțarea activității partidelor politice, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 4401 din 23 decembrie 2015, cu modificările ulterioare, în Informația lunară privind cheltuielile partidului din subvențiile de la bugetul de stat, prezentată la Comisie pe data de 31 decembrie 2018.   

          Nu poate fi reținut nici argumentul contestatarului potrivit căruia „calendarul este unul de promovare similară agitației electorale”, deoarece calendarul atașat ca probă la contestație nu conține nici o informație sau îndemn care ar determina alegătorii să voteze anume pentru alegerea candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea PCRM la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

 

           Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 72 alin. (6) din Codul electoral, al Regulamentului privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC  nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

1. Se respinge ca neîntemeiată contestația nr. CEC-10AP/65 din 12 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală.

2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                        Alina RUSSU

 

Secretarul ședinței                                                                                                       Iurie CIOCAN

 

Chișinău, 17 februarie 2019

Nr. 2346