Nr. 2103 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/6 din 13 ianuarie 2019 a domnului Andrei Sîrbul, pretendent la calitatea de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 47, or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol

  • 18.01.2019
  • 4735
  • 0

 

 

 

 

 

 

 

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/6 din 13 ianuarie 2019 a domnului Andrei Sîrbul, pretendent la calitatea de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 47,

or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol

 

          Pe data de 13 ianuarie 2019, domnul Andrei Sîrbul, pretendent la calitatea de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 47, or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/6, prin care solicită:

      1) anularea hotărîrii nr. 22 din 10 ianuarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 47 (în continuare – CECEU nr. 47) „Cu privire la cererea de înregistrare a domnului Andrei Sîrbul în calitate de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, în circumscripția electorală uninominală nr. 47, or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol”;

      2) reexaminarea de către persoane imparțiale a demersului (cererii de înregistrare) cu documentele anexate;

      3) să fie dată o apreciere juridică acțiunilor/inacțiunilor CECEU nr. 47.

 

         În motivarea contestației, contestatarul se bazează pe faptul că CECEU nr. 47 i-a respins cererea de înregistrare în calitate de candidat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 pe motiv de nevalabilitate a 676 de semnături din cele 999 colectate, fără a-i fi prezentată Nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție sau o altă explicație cu privire la numărul listei (listelor), cu indicarea semnăturilor care au fost declarate nevalabile.

          În opinia contestatarului, prin acțiunile menționate, CECEU nr. 47 i-a lezat dreptul de a fi ales consacrat în art. 38 din Constituția Republicii Moldova.

          Mai mult, contestatarul susține că la etapa depunerii actelor pentru înregistrarea sa în calitate de candidat la funcția de deputat, organul electoral a admis acțiuni ilegale, prin faptul că a refuzat recepționarea actelor, punînd pe seama contestatarului obligația de a depune și „Actul de transmitere-recepționare a documentelor electorale pentru înregistrarea candidatului la funcția de deputat în Parlament”.

 

           CECEU nr. 47, în referința depusă la Comisie pe data de 14 ianuarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/6/R, relevă următoarele.

           Cu referire la argumentul contestatarului conform căruia acesta nu a fost informat despre rezultatul verificării listelor de subscripție, CECEU nr. 47 menționează că, în vederea conformării cu pct. 44 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, la data de 9 ianuarie 2019, ora 14:00, solicitantul și conducătorul grupului de inițiativă au fost invitați la sediul organului electoral cu scopul de a le comunica rezultatul verificării listelor de subscripție, însă aceștia s-au prezentat însoțiți de mai multe persoane, și-au exprimat refuzul de a fi informați, motivînd că le sînt cunoscute prevederile legislației și așteaptă hotărîrea organului electoral privind înregistrarea candidatului.

 

          Cît privește argumentul contestatarului potrivit căruia organul electoral la etapa depunerii actelor pentru înregistrarea grupului de inițiativă ar fi admis abuzuri, partea ale cărei acțiuni se contestă susține că acest argument nu poate fi invocat la această etapă, pentru că solicitantul contestă hotărîrea CECEU nr. 47 privind neînregistrarea acestuia în calitate de concurent electoral. În cazul în care contestatarul ar fi observat abateri în activitatea consiliului electoral de circumscripție, el ar fi putut, în termenul prevăzut de art. 73 alin. (2) din Codul electoral, să conteste acțiunile sau inacțiunile organului electoral. 

          De asemenea, partea ale cărei acțiuni se contestă reține că în contestație nu se face referire la abateri concrete care ar fi fost admise de CECEU nr. 47 de natură să influențeze înregistrarea/neînregistrarea pretendentului la calitatea de candidat, relevînd în acest sens că autorul a înaintat contestația ignorînd prevederile art. 71 alin. (5) din Codul electoral.

 

          Totodată, CECEU nr. 47 face următoarele precizări:

          Urmare a verificării listelor de subscripție, atît sub aspect cantitativ, cît și calitativ, precum și în urma validării datelor introduse în aplicația SIASA – Verificare Liste de Subscripție, au fost stabilite următoarele rezultate:

- liste de subscripție completate de aceeași mînă – 12 liste (027615; 027616; 027617; 027618; 027619; 027620; 027621; 027622; 027623; 038033; 038037) care conțin 313 semnături;

- liste de subscripție cu semnătura colectorului necorespunzătoare, cu numele colectorului care nu corespunde cu numele acestuia înscris în lista membrilor grupului de inițiativă/copia buletinului de identitate – 2 liste (038032; 038027) care conțin 58 semnături.

           - invalidate semnături pe următoarele criterii:

  • data semnării este în afara perioadei de colectare – 14 semnături;
  • date personale incomplete/incorecte – 95 semnături;
  • IDNP incorect – 38 semnături;
  • lipsește semnătura – 1 semnătură;
  • datele susținătorului sunt scrise de aceeași mînă – 142 de cazuri;
  • susținătorul are statut de decedat – 1 caz;
  • susținătorul nu are vîrsta de 18 ani – 3 cazuri;
  • susținătorul se repetă în alte circumscripții – 3 cazuri;
  • susținătorul se repetă pe aceeași întrebare – 8 cazuri.

          Drept rezultat, au fost considerate valabile 365 semnături, iar nule și neavenite – 634.  

          Subsidiar, CECEU nr. 47 precizează că toate listele de subscripție prezentate de către solicitant, în număr de 40, nu corespund prevederilor pct. 43 subpct. 1) lit. c) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018, care prevede că: „se consideră nule și neavenite listele de subscripție care conțin date neveridice, incomplete sau cu semne de rectificare în spațiile cu: denumirea circumscripției uninominale și, respectiv, de nivelul întîii (primării) pe teritoriul căreia au fost colectate semnăturile susținătorilor înscriși în lista de subscripție; datele de autentificare ale candidatului la alegeri, numele, prenumele membrului grupului de inițiativă” și pentru acest motiv a fost adoptată hotărîrea nr. 22 din 10 ianuarie 2019, prin care a fost respinsă cererea de înregistrare a domnului Andrei Sîrbul în calitate de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, hotărîrea fiind susținută în unanimitate de cei 7 membri ai organului electoral prezenți în ședință.

         În baza motivelor expuse în referință, CECEU nr. 47 solicită respingerea contestației nr. CEC-10AP/6 din 13 ianuarie 2019, ca fiind una neîntemeiată și nefondată, cu menținerea în vigoare a hotărîrii contestate.          

 

         Examinînd documentele prezentate, Comisia atestă următoarele.

         În conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar, iar contestația corespunde cerințelor de formă și de fond.

Potrivit art. 71 alin. (5) din Codul electoral în cazul contestării hotărîrii organului electoral, sarcina probării legalității revine acestui organ. Respectiv, din probele prezentate de către CECEU   nr. 47 reiese că pe 3 ianuarie 2019 la organul electoral au fost depuse 40 de liste de subscripție pentru susținerea domnului Andrei Sîrbul în calitate de candidat independent la funcția de deputat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, ce conțineau un număr de 999 de semnături.

         Potrivit art. 48 alin. (1) din Codul electoral, după primirea listelor de subscripție, organul electoral respectiv începe verificarea autenticității semnăturilor de pe liste, dacă persoanele semnatare au drept de vot, adresei de domiciliu a acestora. Verificarea listelor de subscripție se efectuează în decursul a 5 zile de la data primirii listelor.

          În conformitate cu prevederile art. 86 alin. (1) din Codul electoral, pentru a fi înregistrat de consiliul electoral de circumscripție, candidatul pentru circumscripția uninominală prezintă, în condițiile art. 47 și art. 48, liste de subscripție care conțin semnăturile a cel puțin 500 și cel mult 1000 de susținători cu drept de vot din circumscripția uninominală unde intenționează să candideze, cu excepția prevăzută de art.  86 alin. (6) din Codul electoral, în care se stabilește că  semnăturile pentru susținerea candidaților din circumscripțiile uninominale constituite în localitățile din stînga Nistrului (Transnistria) pot proveni de la orice circumscripție.

           

           Examinînd modul de întocmire a listelor de subscripție prin prisma prevederilor art. 47 și 48 din Codul electoral și ale Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare a listelor de subscripție, CECEU nr. 47 a constatat că:

 1) pe 2 liste de subscripție (038027 și 038032) semnătura colectorului este necorespunzătoare și numele colectorului nu corespunde cu numele acestuia înscris în lista membrilor grupului de inițiativă/copia buletinului de identitate.

  2) 12 liste de subscripție au fost completate cu același scris (027615 – 027623; 027633 și 027637).

            În urma verificării semnăturilor de pe listele prezentate, CECEU nr. 47 a declarat nule și neavenite 634 de semnături din cele 999 prezentate, validînd  365 de semnături.

  Încălcările constatate au fost reflectate de către organul electoral atît în hotărîrea care se contestă, cît și în Nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție.

  Cu toate acestea, din materialele prezentate, precum și audiind participanții la ședință, Comisia deduce că hotărîrea nr. 22 din 10 ianuarie 2019 a fost adoptată fără a fi adusă din timp la cunoștința părților interesate nota informativă privind verificarea listelor de subscripție, fapt ce contravine prevederilor art. 48 din Codul electoral, pct. 44 din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție și pct. 28 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor Parlamentului Republicii Moldova din data de 24 februarie 2019, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1898 din 5 decembrie 2018. Prin urmare, se constată abateri de procedură la examinarea cererii privind înregistrarea domnului Andrei Sîrbul. Din acest considerent, Comisia atenționează consiliul asupra necesității respectării procedurii și a tuturor rigorilor impuse de Codul electoral și de hotărîrile Comisiei Electorale Centrale  în procesul de reexaminare a listelor de subscripție.

 Analizînd nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție, Comisia observă că CECEU nr. 47 a invalidat semnăturile în 3 cazuri pe motiv că susținătorii respectivi sînt dintr-o altă circumscripție uninominală, însă, în opinia Comisiei și cu referire la art. 86 alin. (6) din Codul electoral, CECEU nr. 47 urma să facă abstracție de domiciliul alegătorului la verificarea listelor de subscripție prezentate de membrii grupului de inițiativă, iar pozițiile respective urmau a fi calificate ca valabile.

 

În privința constatărilor organului electoral referitoare la listele de subscripție, 2 la număr, în care s-a constatat semnătura necorespunzătoare a colectorului, precum și că numele colectorului nu ar corespunde cu numele acestuia înscris în lista membrilor grupului de inițiativă/copia buletinului de identitate, Comisia reține următoarele.

          Potrivit art. 47 alin. (6) din Codul electoral, membrul grupului de inițiativă care colectează semnăturile alegătorilor semnează personal fiecare foaie din listele de subscripție. La sfîrșitul fiecărei foi din acestea, colectorul face o mențiune prin care atestă faptul că semnăturile au fost colectate de el personal și că el confirmă autenticitatea semnăturilor, apoi semnează.

Astfel, Comisia constată că domnul Turturica Serghei este membru al grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea domnului Andrei Sîrbul în calitate de candidat la funcția de deputat, înregistrat prin hotărîrea nr. 5 din 28 decembrie 2018 de către CECEU nr. 47.   

Prin urmare, o greșeală ortografică scăpată în numele acestuia, precum și semnarea în altă limbă decît cea de stat, nu constituie un temei pentru anularea listelor respective, în condițiile în care specimenul semnăturii din lista de subscripție corespunde cu semnătura din lista membrilor grupului de inițiativă, precum și cu cea din actul de identitate al colectorului. Respectiv, CECEU nr. 47 urma să primească spre verificare listele cu numerele  038027 și 038032  cu semnăturile colectate de domnul Turturica Serghei.

Totodată, pornind de la materialele prezentate și de la susținerile martorului Barcari Iurie – membrul grupului de inițiativă, potrivit cărora dumnealui personal a colectat semnăturile și a verificat datele personale, precum și semnăturile susținătorilor, Comisia reține că CECEU nr. 47 ar fi putut admite factorul subiectiv la verificarea listelor de subscripție în partea ce ține de modul de transcriere a datelor personale ale susținătorilor.

În acest sens, în vederea excluderii factorului subiectiv, Comisia recomandă ca la reexaminarea listelor de subscripție, membrii grupului de inițiativă să comunice cu membrii CECEU nr. 47 și să explice în ce condiții au fost colectate semnăturile respective.

 

          În cadrul ședinței, contestatarul a concretizat cerința privind reexaminarea listelor de subscripție, solicitînd acest lucru de la Comisia Electorală Centrală. În opinia Comisiei, solicitarea respectivă urmează a fi apreciată critic din următoarele considerente:

          1)  termenul de înregistrare a candidaților la funcția de deputat în circumscripțiile uninominale este unul suficient, pentru a admite reexaminarea listelor de subscripție de către consiliul electoral de circumscripție;

      2) Comisia Electorală Centrală nu dispune de materialele primare în vederea examinării, sub toate aspectele, a listelor de subscripție;

      3) competența materială primară de a verifica listele de subscripție îi revine consiliului electoral de circumscripție.

      

Cu referire la cererea contestatarului de a supune aprecierii juridice acțiunile și inacțiunile CECEU nr. 47, Comisia reține că din moment ce a fost admisă spre examinare în fond contestația depusă și au fost constatate lacune la verificarea listelor de subscripție, cererea respectivă a fost satisfăcută.

        

           Pentru motivele menționate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 48 alin. (3), art. 49 alin. (1) lit. b), art. 72 alin. (1), 86 alin. (1) din Codul electoral și pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

  1. Se admite parțial contestația nr. CEC-10AP/6 din 13 ianuarie 2019 a domnului Andrei Sîrbul, pretendent la calitatea de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 47, or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol.
  2. Se anulează integral hotărîrea nr. 22 din 10 ianuarie 2019 emisă de CECEU nr. 47, or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol, prin care s-a respins cererea privind înregistrarea domnului Andrei Sîrbul în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 47, or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.
  3. CECEU nr. 47,  or.  Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol va reexamina demersul privind înregistrarea domnului Andrei Sîrbul, pretendent la calitatea de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 47, or. Camenca, Rîbnița, Dubăsari și Grigoriopol, luînd în considerare obiecțiile și recomandările descrise în partea motivantă a prezentei hotărîri.
  4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina-web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                    Alina RUSSU

 

Secretarul                                                                                              

Comisiei Electorale Centrale                                                             Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău, 18 ianuarie 2019

Nr. 2103