Nr. 2082 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/5 din 11 ianuarie 2019 a domnului Leonid Nauc, pretendent la calitatea de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Politic „ȘOR” în circumscripția uninominală nr. 13, or. Rezina

  • 14.01.2019
  • 3961
  • 0

 

 

 

 

 

 

 

HOTĂRÎRE

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/5 din 11 ianuarie 2019 a domnului Leonid Nauc, pretendent la calitatea de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Politic „ȘOR” în circumscripția uninominală nr. 13, or. Rezina

 

Pe data de 11 ianuarie 2019, domnul Leonid Nauc, pretendent la calitatea de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Politic „ȘOR” în circumscripția uninominală nr. 13, or. Rezina, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/5, prin care solicită:

  1. admiterea integrală a contestației;
  2. abrogarea integrală a hotărîrii nr. 14 din 9 ianuarie 2019 emisă de CECEU nr. 13, or. Rezina, prin care s-a respins înregistrarea domnului Leonid Nauc în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Politic „ȘOR” în circumscripția uninominală nr. 13, or. Rezina, pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019;
  3. emiterea unei noi hotărîri prin care CECEU nr. 13, or. Rezina să fie obligat să înlăture încălcările comise la adoptarea hotărîrii și să adopte o hotărîre legală și întemeiată cu privire la demersul privind înregistrarea domnului Leonid Nauc în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Politic „ȘOR” în circumscripția uninominală nr. 13, or. Rezina, pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

Contestatarul, în motivarea contestației, se bazează pe faptul că pînă la adoptarea hotărîrii contestate nu i-a fost adusă la cunoștință Nota informativă privind rezultatele verificării listelor de subscripție prezentate, fiind încălcate prevederile Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018.

De asemenea, autorul contestației susține că hotărîrea a fost emisă cu încălcarea flagrantă a Codului electoral și a Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, întrucît listele de subscripție nu au fost examinate sau au fost examinate superficial, fiind indicate date incorecte, iar ca urmare, aceasta îi îngrădește dreptul fundamental de a alege și de a fi ales, or prin neprezentarea Notei informative nu i-a fost comunicat numărul de semnături validate/invalidate, numărul de semnături care se repetă și în care anume liste de subscripție au fost depistate.

În afară de aceasta, contestatarul consideră că CECEU nr. 13, or. Rezina și-a asumat prerogative improprii, deoarece, în lipsa cadrului legal, a constatat faptul imposibilității de a colecta un număr de 370 de semnături ale susținătorilor de către un singur colector, Diana Babcinețchi, într-o singură zi din mai multe localități. Autorul califică această abordare drept una arbitrară în contextul în care Codul electoral nu conține prevederi cu privire la numărul de semnături ale susținătorilor pe care este în drept să le colecteze un membru al grupului de inițiativă într-o unitate de timp într-o localitate anume.

La data de 13 ianuarie 2019, contestatarul a depus un supliment la contestație, înregistrat sub nr. CEC-AP/5/1, prin care susține solicitarea inițială de a fi abrogată hotărîrea nr. 14 din 9 ianuarie, adițional menționînd că aceasta a fost adoptată prin votul secret al membrilor CECEU nr. 13, or. Rezina, contrar art. 35 alin. (2) din Codul electoral, potrivit căruia hotărîrile consiliilor și birourilor electorale se adoptă, prin vot deschis, cu votul majorității membrilor lor și se semnează de președinte și secretar, astfel fiind viciat modul de adoptare a hotărîrii. 

CECEU nr. 13, or. Rezina, în referința depusă la Comisie pe data de 12 ianuarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/5/R, relevă următoarele.

La data de 3 ianuarie 2019, contestatarul a prezentat 35 de liste de subscripție, conținînd 973 de semnături ale susținătorilor. În urma verificării listelor de subscripție prin intermediul aplicației SIASA – Verificare Liste de Subscripție, sistemul a afișat următoarele rezultate pe criteriile de invalidare:

În liste lipsesc:

  • semnătura la 1 persoană;
  • data semnării la 0 persoane;
  • seria şi/sau numărul actului de identitate incorecte la 9 persoane.

 

Alte încălcări:

  • introduse semnături false sau repetate la 4 persoane;
  • incluse persoane care nu locuiesc în localitatea respectivă la 43 persoane / localitatea nu face parte din circumscripția uninominală respectivă la 18 persoane;

 

  • la 0 persoane care împlinesc în anul desfăşurării alegerilor vîrsta de 18 ani nu sînt indicate ziua, luna şi anul naşterii;
  • acte de identitate incorecte la 24 persoane;
  • susținători se repetă pe aceeași listă – 8;
  • susținători se repetă în alte întrebări;
  • liste completate cu același scris – 4 liste care conțin 119 persoane.

Din 1 liste în care lipseşte semnătura colectorului se exclud 0 persoane.

Drept consecință, 208 semnături ale susţinătorilor au fost invalidate și, respectiv, 765 de semnături au rezultat ca valide.

Totodată, CECEU nr. 13, or. Rezina menționează că, în urma examinării listelor de subscripție în cadrul ședinței sale din 9 ianuarie 2019, s-au constatat următoarele:

  1. în 33 de liste de subscripție, cu numerele 007266-007295 și 032605 – 032607, au fost efectuate rectificări la rubrica „Primăria satului (comunei)/orașului (municipiului)”;
  2. din numărul total de 10 colectori ai grupului de inițiativă înregistrați, efectiv au lucrat numai 3 colectori;
  3. din totalul de liste de subscripție, 20 de liste au fost semnate de un singur colector – președintele grupului de inițiativă, doamna Diana Babcinețchi;
  4. la data de 29 decembrie 2018, de către colectorul Diana Babcinețchi au fost contrasemnate 14 liste de subscripție care conțineau semnăturile a 370 susținători din diferite localități ale circumscripției uninominale nr. 13, amplasarea cărora nu este în apropiere, ceea ce este imposibil de efectuat de un singur colector;
  5. lista de subscripție nr. 007278 nu a fost contrasemnată de nici un colector;
  6. listele de subscripție cu numerele 007281 - 007284 au fost completate cu același scris.

În concluzie, CECEU nr. 13, or. Rezina apreciază că încălcările de mai sus contravin prevederilor art. 47, 48, 86 ale Codului electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, precum și ale pct. 43 lit. c) al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018.

Astfel, pentru motivele arătate, CECEU nr. 13, or. Rezina solicită menținerea hotărîrii nr. 14 din 9 ianuarie 2019 cu privire la demersul privind înregistrarea domnului Leonid Nauc în calitate de candidat la funcția de deputat pentru circumscripția electorală uninominală nr. 13, or. Rezina și a simbolului electoral.

La referință CECEU nr. 13 Rezina a anexat Nota informativă cu privire la rezultatele verificării listelor de subscripție și Procesul-verbal al ședinței din 9 ianuarie 2019 în cadrul căreia a fost adoptată hotărîrea care se contestă.

Examinînd materialele cauzei, Comisia constată următoarele.

La data de 3 ianuarie 2019, la CECEU nr. 13, or. Rezina au fost depuse 35 de liste de subscripție pentru susținerea domnului Leonid Nauc în calitate de candidat la funcția de deputat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, cu un număr de 973 de semnături. În conformitate cu art. 86 alin. (1) din Codul electoral, „Pentru a fi înregistrat de consiliul electoral de circumscripție, candidatul pentru circumscripția uninominală prezintă, în condițiile art. 47-48, liste de subscripție care conțin semnăturile a cel puțin 500 și cel mult 1000 de susținători cu drept de vot din circumscripția uninominală unde intenționează să candideze”.

În urma verificării semnăturilor de pe listele prezentate prin intermediul aplicației SIASA –Verificare Liste de Subscripție, CECEU nr. 13 Rezina a constatat că din 973 de semnături prezentate, 208 au fost invalidate, după cum urmează:

În liste lipsesc:

  • semnăturile la 1 persoană;
  • data semnăturii la 0 persoane;
  • seria şi/sau numărul actului de identitate incorecte la 9 persoane.

 

Alte încălcări:

  • introduse semnături false sau repetate la 4 persoane;
  • incluse persoane care nu locuiesc în localitatea respectivă - 43/localitatea nu face

parte din circumscripția uninominală respectivă - 18;

 

  • la 0 persoane care împlinesc în anul desfăşurării alegerilor vîrsta de 18 ani nu sînt indicate ziua, luna şi anul naşterii;
  • acte de identitate incorecte la 24 persoane;
  • susținători se repetă pe aceeași listă – 8;
  • susținători se repetă în alte întrebări;
  • liste completate cu același scris – 4 liste care conțin 119 persoane.

Din 1 liste în care lipseşte semnătura colectorului se exclud 0 persoane.

Astfel, în urma validării datelor prin intermediul aplicației SIASA – Verificare Liste de Subscripție, 765 semnături ale susținătorilor au fost validate.

Totodată, examinînd modul de întocmire a listelor de subscripție, CECEU nr. 13 Rezina în cadrul ședinței din  9 ianuarie 2019 a constatat:

  1. în 33 de liste de subscripție, cu numerele 007266 - 007295 și 032605 - 032607, au fost efectuate rectificări la rubrica „Primăria satului (comunei)/orașului (municipiului)”;
  2. din numărul total de 10 colectori ai grupului de inițiativă înregistrați, efectiv au lucrat numai 3 colectori;
  3. din totalul de liste de subscripție, 20 de liste au fost semnate de un singur colector – președintele grupului de inițiativă, doamna Diana Babcinețchi;
  4. la data de 29 decembrie 2018, de către colectorul Diana Babcinețchi au fost contrasemnate 14 liste de subscripție cu semnăturile a 370 susținători din diferite localități ale circumscripției uninominale nr. 13, amplasarea cărora nu este în apropiere, ceea ce este imposibil de efectuat de un singur colector;
  5. lista de subscripție nr. 007278 nu a fost contrasemnată de nici un colector;
  6. listele de subscripție cu numerele 007281 - 007284 au fost completate cu același scris.

În consecință, conducîndu-se de prevederile art. 47-48, 86 din Codul electoral și ale pct. 43 alin. (1) lit. c) din Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, CECEU nr. 13, or. Rezina a respins demersul privind înregistrarea domnului Leonid Nauc în calitate de candidat la funcția de deputat în Parlament pentru circumscripția electorală uninominală nr. 13, or. Rezina.

Din textul contestației rezultă că la ședința din 9 ianuarie 2019 domnul Leonid Nauc nu a fost invitat, în acest fel fiind privat de dreptul de a-și susține cu argumente pretențiile, iar prin faptul că nu a fost invitat la ședința consiliului din 9 ianuarie 2019, s-a încălcat caracterul public al ședinței, dar și transparența procedurii de examinare a contestației. În ceea ce privește această afirmație, la etapa dezbaterilor din cadrul ședinței Comisiei Electorale Centrale, acest fapt nu s-a confirmat. Mai mult, s-a constatat că domnul Leonid Nauc și conducătorul grupului de inițiativă, doamna Diana Babcinețchi, au fost prezenți la ședința consiliului, fiind rugați să părăsească ședința la etapa de votare și adoptare a hotărîrii. 

În același timp, hotărîrea nr. 14 din  9 ianuarie 2019 a fost adoptată fără a aduce din timp la cunoștința părților interesate Nota informativă privind verificarea listelor de subscripție, contrar prevederilor pct. 44 din regulament. Prin urmare, se constată abateri de procedură la examinarea demersului privind înregistrarea domnului Leonid Nauc.

Suplimentar, conform pct. 2 al Procesului-verbal nr. 6 din 9 ianuarie 2019 al ședinței CECEU nr. 13, or. Rezina, hotărîrea cu privire la înregistrarea domnului Leonid Nauc în calitate de candidat la funcția de deputat pentru circumscripția electorală uninominală nr.13, or. Rezina a fost adoptată prin vot secret. Cu privire la acest aspect, nu este clară decizia de a vota în mod secret în contextul în care, potrivit art. 35 alin. (2) din Codul electoral, hotărîrile consiliilor și birourilor electorale se adoptă, prin vot deschis, cu votul majorității membrilor lor și se semnează de președinte și secretar.

Totodată, Comisia nu reține drept pertinente constatările sub numerele 2)-4) privind modul de întocmire a listelor de subscripție pentru respingerea acestora. Astfel, vizavi de argumentul nr. 2) potrivit căruia, din numărul total de 10 colectori ai grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în susținerea domnului Leonid Nauc, efectiv au lucrat 3, subliniem că regulamentul nu prevede drept condiție obligatorie ca toți membrii înregistrați să colecteze semnături, or pct. 13 din regulament prevede că au dreptul de a colecta semnături membrii grupului de inițiativă care susțin un candidat la funcția de deputat în circumscripția uninominală, fără a fi prevăzută vreo o restricție în acest sens.

Nu pot fi reținute nici argumentele sub numerele 3)-4) potrivit cărora, din 35 de liste prezentate, 20 de liste de subscripție au fost semnate de un singur colector sau că, la data de 29 decembrie 2018, un colector a adunat 370 de semnături din diferite localități ale circumscripției uninominale nr. 13, or. Rezina, amplasarea cărora nu este în apropiere, acest fapt, în viziunea CECEU nr. 13 Rezina, fiind imposibil de efectuat de un singur colector. La pct. 25-26 din regulament se stabilește că fiecare foaie din listele de subscripție se semnează de persoana care colectează semnăturile, prin care atestă faptul că semnăturile au fost colectate personal și că identitatea persoanelor ale căror nume apar în liste a fost verificată etc. O limitare a numărului de liste pe care poate colecta semnături un colector nu este reglementată, prin urmare nu poate fi invocată de drept. De asemenea, regulamentul nu stabilește ca cerință un număr de semnături colectate per un anumit interval de timp de colectare, aceasta rămînînd la responsabilitatea colectorului, în cadrul procedurii stabilite de regulament.

La acest aspect, de precizat că, la colectarea semnăturilor, grupurile de inițiativă sînt în drept de a aborda diverse strategii de colectare, cum ar fi: deplasarea ușă la ușă, colectarea centralizată, convocarea susținătorilor într-un anumit timp și într-un anumit loc, toate acestea fiind dependente de strategia și organizarea teritorială a partidului politic.

În ceea ce privește argumentul sub nr. 6), conform căruia listele de subscripție cu seriile 001281 - 007284 au fost completate cu același scris, potrivit pct. 18 din regulament, susținătorul completează personal datele în lista de subscripție, iar în caz de imposibilitate, din motive obiective, acestea sînt completate de către membrul grupului de inițiativă, cu condiția ca semnătura să fie pusă personal de susținător sau de un reprezentant împuternicit al susținătorului, cu înscrierea mențiunilor despre aceasta în rubrica „Notă”, conform lit. j) a pct. 18 din regulament. În lipsa mențiunii în rubrica „Notă”, semnăturile se consideră nule.

În partea ce ține de anularea a 33 de liste de subscripție (007266-007295, 032605-032607) din 35 de liste prezentate pe motiv că au rectificări la rubrica „Primăria satului (comunei) / orașului (municipiului)” menționăm următoarele.

Modul de întocmire a listelor de subscripție și de colectare a semnăturilor este reglementat de art. 47-48 din Codul electoral și Regulamentul privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție.

Urmare a verificării semnăturilor, s-a constatat valabilitatea a 765 de semnături din 973 prezentate, fapt pentru care se întrunesc condițiile prevăzute la art. 86 alin. (1) din Codul electoral.

Colectarea semnăturilor a avut loc după înregistrarea grupului de inițiativă, în conformitate cu pct. 15 lit. a) din regulament.

Numărul seriei de pe listele eliberate grupului de inițiativă corespunde numărului seriei de pe listele prezentate la CECEU nr. 13, or. Rezina. Precizăm faptul că fiecărui consiliu de circumscripție uninominală i se eliberează un anumit număr de liste, iar numărul seriei fiecărei liste este în consecutivitate și irepetabil. Respectiv, prin metoda excluderii, listele de subscripție eliberate de CECEU nr. 13, or. Rezina sînt listele de subscripție destinate pentru colectarea semnăturilor din circumscripția uninominală Rezina, și nu din altă circumscripție.

Suplimentar, nu poate fi reținută drept „corectare” rectificarea de la rubrica „Primăria satului (comunei) / orașului (municipiului)” din moment ce nu a fost făcut un alt înscris în loc. Prin urmare, rectificarea de pe 33 de liste din 35 la rubrica „Primăria satului (comunei) / orașului (municipiului)” urmează a fi reevaluată dacă această rectificare nu a influențat voința susținătorului, în contextul în care semnăturile de pe aceste liste sînt valide.  

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 35 alin. (2), art. 47-48, 86 din Codul electoral, al Regulamentului privind modul de întocmire, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 1730 din 3 iulie 2018 și pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

1. Se admite contestația.

2. Se abrogă integral hotărîrea nr. 14 din 9 ianuarie 2019 emisă de CECEU nr. 13, or. Rezina, prin care s-a respins înregistrarea domnului Leonid Nauc în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Politic „ȘOR” în circumscripția uninominală nr. 13, or. Rezina pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

3. Se solicită CECEU nr. 13, or. Rezina să reexamineze demersul privind înregistrarea domnului Leonid Nauc în calitate de candidat la funcția deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Politic „ȘOR” în circumscripția uninominală nr. 13, or. Rezina pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, în contextul constatărilor Comisiei Electorale Centrale în preambulul prezentei hotărîri.

4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                 Alina RUSSU

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                            Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chișinău, 14 ianuarie 2019

Nr. 2082