Nr. 2196 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/19 din 25 ianuarie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”

  • 30.01.2019
  • 4003
  • 0

HOTĂRÎRE

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/19 din 25 ianuarie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”

 

            Pe data de 25 ianuarie 2019, concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/19, prin care solicită sancționarea concurentului electoral Blocul electoral „ACUM Platforma DA și PAS” și întreprinderea acțiunilor ce se impun a fi aplicate în conformitate cu prevederile art. 75 din Codul electoral.

            În motivarea contestației se arată că la data de 22 ianuarie curent, copreședinții Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS”, doamna Maia Sandu și domnul Andrei Năstase, au participat la o dezbatere de agitație, identică agitației electorale, cu tema „De la furtul miliardului la furtul alegerilor – 25 ianuarie, debutul campaniei electorale în Republica Moldova” organizată de Fundația Universitară a Mării Negre la București, România. Contestatarul precizează că dezbaterea a fost publică, la ea au participat mai mulți cetățeni români, iar candidații Maia Sandu și Andrei Năstase nu au obiectat nimic în privința mesajelor de agitație, identice agitației electorale, ale cetățenilor români, dimpotrivă le-au susținut și le-au promovat în mediul online.

            Suplimentar contestatarul menționează că, deși prezența candidaților la dezbatere a avut caracter strict de agitație, identică agitației electorale, aceștia nu și-au declarat cheltuielile de deplasare, de locațiune a sălii, de cazare, de mediatizare a evenimentului contra plată pe pagina web www.privesc.eu, iar în ipoteza că evenimentul a fost organizat de Fundația Universitară a Mării Negre, cu suportarea cheltuielilor de către aceasta din urmă, atunci contestatarul califică aceste acțiuni drept dezbatere cu caracter de agitație, identică agitației electorale, în cadrul căreia copreședinții Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” au acceptat să-și promoveze mesajele de agitație cu susținerea financiară de către o fundație străină din fonduri străine. Astfel, contestatarul conchide că, prin acțiunile descrise, au fost încălcate prevederile art. 41 din Codul electoral.

             De asemenea, autorul adaugă că la eveniment au participat și persoane străine care au făcut agitație deschisă în favoarea concurenților electorali denunțați, contrar alin. (3) al art. 52 din Codul electoral potrivit căruia se interzice concurenților electorali să implice sub orice formă persoanele care nu sînt cetățeni ai Republicii Moldova în acțiunile de agitație electorală.

            Prin referința, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10AP/19/R din 29 ianuarie 2019, copreședinții Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” solicită respingerea contestației din următoarele considerente.

            Cu referire la pretinsa utilizare a fondurilor financiare și materialelor nedeclarate, dar și folosirea de mijloace financiare din străinătate, copreședinții Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” menționează că deplasarea a avut loc la data de 22 ianuarie 2019, adică înainte de începerea campaniei electorale, însă și în ipoteza desfășurării evenimentului în interiorul campaniei electorale, opinează că în măsura în care concurentul electoral nu desfășoară acțiuni de agitație electorală sau alte măsuri aferente scrutinului parlamentar, aceste acțiuni se circumscriu dispozițiilor alin. (2) al art. 39 din Codul electoral. Potrivit normei respective, interzicerea subvenționării din străinătate nu poate fi interpretată și aplicată în sensul limitării finanțărilor alocate deschis și transparent, cu scopul sprijinirii eforturilor de promovare a valorilor democratice, a standardelor internaționale pentru alegeri libere, democratice și corecte.

            Adițional, autorii referinței observă că subiectul major discutat în cadrul evenimentului a fost organizarea în mod liber și corect a alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019, cu abordarea tangențială a subiectului „Furtul miliardului”, acesta din urmă neavînd o legătură directă cu scrutinul parlamentar.

            Cu privire la implicarea cetățenilor străini în acțiuni de agitație electorală, partea ale cărei acțiuni se contestă califică învinuirile drept aberante, întrucît persoanele menționate nu au făcut agitație electorală în sensul definiției prevăzute la art. 1 din Codul electoral, or nu există în vreo alocuțiune, luare de cuvînt sau replică niciun indiciu care ar fi în măsură să îi determine pe alegători să voteze pe cineva – condiție obligatorie pentru a putea vorbi de desfășurarea agitației electorale. Totodată, reprezentanții Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” susțin că examinarea chestiunii de implicare a cetățenilor străini în acțiuni de agitație electorală trebuie să fie coroborată, în mod obligatoriu, cu perioada campaniei electorale care a început la data de 25 ianuarie 2019, or data de 22 ianuarie 2019 la care a avut loc evenimentul era în afara campaniei electorale.

            Pe de altă parte, în referință se subliniază că, potrivit alin. (1) al art. 71 din Codul electoral, dacă Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” consideră că Blocul electoral „ACUM Platforma DA și PAS” sau copreședinții acestuia au implicat cetățeni străini în acțiuni de agitație electorală, atunci contestatarul urma să se adreseze direct în instanța de judecată, examinarea contestațiilor cu un atare obiect nefiind de domeniul Comisiei Electorale Centrale.

            Examinînd materialele cauzei, Comisia constată următoarele.

            Concurentul electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” a depus la Comisie o contestație asupra acțiunilor copreședinților Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS”, doamna Maia Sandu și domnul Andrei Năstase, prin care contestă utilizarea de fonduri financiare și materiale nedeclarate, utilizarea mijloacelor financiare din străinătate de la o fundație, precum și antrenarea în acțiuni de agitație electorală a cetățenilor străini prezenți la dezbatere, prin participarea la evenimentul cu genericul „De la furtul miliardului la furtul alegerilor – 25 ianuarie, debutul campaniei electorale în Republica Moldova” organizată de Fundația Universitară a Mării Negre la data de 22 ianuarie 2019 la București, România. Contestatarul solicită sancționarea concurentului electoral Blocul electoral „ACUM Platforma DA și PAS” pentru încălcarea alin. (1) al art. 41 și alin. (3) al art. 52 din Codul electoral.

            Potrivit art. 71 alin. (1) din Codul electoral, alegătorii și concurenții electorali pot contesta acțiunile/inacțiunile și hotărîrile consiliilor și birourilor electorale și acțiunile/inacțiunile concurenților electorali. Art. 72 alin. (1) din Codul electoral stabilește că acțiunile/inacțiunile concurenților electorali pot fi contestate direct în instanța de judecată, în termen de 3 zile calendaristice de la data săvîrșirii acțiunii/identificării inacțiunii.

            Astfel, pornind de la normele enunțate mai sus, constatarea și sancționarea implicării de către concurenții electorali în acțiunile de agitație electorală a persoanelor care nu sînt cetățeni ai Republicii Moldova ține de competența exclusivă a instanței de judecată. De asemenea, calificarea evenimentului din 22 ianuarie 2019 ce a avut loc la București, România, la care au participat copreședinții Blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS” drept unul electoral, cu elemente de agitație electorală, la fel urma să fie constatată printr-o hotărîre judecătorească, or acțiunile/inacțiunile concurenților electorali se contestă direct în instanța de judecată. Așadar, neavînd un litigiu în instanța de judecată și o hotărîre judecătorească pe marginea acestuia, Comisia Electorală Centrală își declină competența de a da apreciere acestor acțiuni.

            În partea ce ține de alegațiile contestatarului privind nedeclararea cheltuielilor de deplasare, de locațiune a sălii, de cazare, de mediatizare a evenimentului pe pagina web www.privesc.eu, Comisia reține faptul că la materialele contestației nu a fost atașată o hotărîre judecătorească prin care dezbaterea sus-numită să fie constatată drept un eveniment electoral cu întrunirea condițiilor prevăzute de art. 52 și art. 91 din Codul electoral. 

            Avînd în vedere notorietatea persoanelor, Comisia Electorală Centrală admite ipoteza că la dezbaterea descrisă în contestație doamna Maia Sandu și domnul Andrei Năstase puteau participa în calitate de lideri ai partidelor politice pe care le reprezintă, Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” și, respectiv, Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”. În acest caz, Comisia  va verifica suplimentar acest aspect la examinarea rapoartelor privind gestiunea financiară pentru semestrul I al anului 2019.     

            Pentru motivele arătate mai sus și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 41, art. 52 alin. (3), art. 71 alin. (1), art. 72 alin. (1) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, al Regulamentului privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăște:

 

1. Se respinge contestația nr. CEC-10AP/19 din 25 ianuarie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.

2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Preşedintele
Comisiei Electorale Centrale                                                                                  Alina RUSSU

 

Secretarul
Comisiei Electorale Centrale                                                            Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău, 30 ianuarie 2019

Nr. 2196